Wednesday, June 28, 2017

MTIB Special: Sebalik Mercu Kejayaan Meranti Furniture Sdn Bhd

DATIN HJH MARIAH BT ABDUL WAHID, DATO’ HJ MD PISHAL BIN AB RAUB, UMAR BIN DATO’ HJ MD PISHAL

 

Menyingkap kisah di sebalik penubuhan Meranti Furniture Sdn Bhd yang bermula pada tahun 1989 ia merupakan sebuah syarikat pengeluar perabot berkualiti tinggi serta menepati cita rasa pelanggan. Hasil kerja dari Meranti Furniture ini tidak dapat disangkal kerana ketelitian dan kehalusan kerja pertukangan mereka yang cukup memuaskan hati pelanggan. Syarikat ini bukan hanya memasarkan perabot sahaja malahan menyediakan perkhidmatan reka bentuk hiasan dalaman untuk memenuhi permintaan dan keperluan pengguna. Ruang pameran yang terletak di Bandar Baru Bangi dan Olak Lempit sentiasa menarik perhatian pengunjung dalam mencari kelainan reba bentuk perabot dan hiasan dalaman.

Pencapaian yang cukup membanggakan sejak penubuhannya Meranti Furniture Sdn Bhd ialah berjaya menyiapkan perabot dan kerja-kerja dalaman bernilai lebih daripada 125 juta ringgit. Mempunyai tenaga kerja terlatih dan berpengalaman, Meranti Furniture dapat memenuhi permintaan pelanggan dengan menawarkan harga yang cukup berpatutan kepada pelanggan seperti MRCB, Putrajaya Holding, Ahmad Zaki Sdn Bhd, Johawaki dan jabatan serta agensi kerajaan yang lain. Di antara projek yang telah berjaya dilaksanakan adalah Hospital Selayang, Pscyhiatric Hospital Permai di Johor Bahru, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan Kompleks pentadbiran Putrajaya. Kepercayaan yang diberikan dalam projek ini dalam membekalkan perabot-perabot telah membuktikan kualiti produk, mutu serta perkhidmatan dan juga keupayaan Usahawan Bumiputra. Bagi projek yang hiasan dalaman pula, produk banyak tertumpu pada projek SOHO (Small Office Home Office) yang kini menjadi tarikan ramai.

 

Shoe Rack with Doors

Selama penubuhan syarikat ini berusaha untuk memberi perkhidmatan yang terbaik pada setiap pelanggan dengan kepakaran, kecekapan dalam perkhidmatan membuatkan semua pihak berpuas hati. Mewujudkan dan membangunkan hubungan jangka panjang dengan pelanggan membina jaring perniagaan jangka panjang yang baik. Meranti Furniture juga mempunyai misi yang perlu dibanggakan iaitu membekalkan produk dan perkhidmatan yang lebih berinovatif bagi memenuhi kepuasan pelanggan di samping menerapkan suasana mesra alam kepada pekerja dan pelanggan.

Double Decker Bed

Menyentuh mengenai strategi promosi syarikat, Meranti Furniture banyak terlibat dengan beberapa projek dan pameran anjuran MTIB iaitu Pameran Wood & Lifestyle 2016, Pameran Perabot Antarabangsa (MIFF) (2015,2016), Misi Teknikal dan Program Usahawan Perkayuan ke Iran dan Turki 2016 dan lawatan industri ke Itali pada tahun 2014 yang memberi peluang untuk Meranti Furniture melebarkan pasaran di luar negara Meranti Furniture juga pernah memenangi anugerah di Pameran Wood & Lifestyle 2016. Ini membuktikan Meranti Furniture bukanlah baru di dalam industri pembuatan perabot berkualiti tinggi.

 

Tatkala melihat ekonomi negara semakin suram dan banyak perniagaan di luar sana terganggu kerana  faktor mata wang yang semakin menurun, Syarikat Meranti Furniture melihat peluang pasaran untuk tahun 2017 bagi produk kabinet dapur masih mendapat permintaan tinggi walaupun dalam ekonomi Malaysia yang agak suram ini.

Cabaran yang bakal dihadapi dalam keadaan ekonomi begini pastinya setiap syarikat mempunyai persediaan dalam menghadapi apa jua rintangan. Begitu juga dengan Meranti Furniture yang sudah bersedia untuk menempuh segala rintangan dalam organisasi mereka untuk memastikan syarikat untuk terus kekal kompetitif di dalam pasaran.

 

Sokongan daripada badan kerajaan dengan cara, mewajibkan agensi kerajaan dan swasta memberi keutamaan kepada produk tempatan apatah lagi produk keluaran tempatan mempunyai persijilan seperti FRIM  membuktikan kualiti produk tempatan setaraf malah lebih baik dari produk luar Negara juga mendorong untuk menstabilkan keadaan sesebuah syarikat.

Manakala sokongan dari segi pengiklanan dan kewangan juga penting untuk mengembangkan lagi perniagaan bumiputera. Sokongan dari pihak kerajaan amat berharga untuk Mentari Furniture Sdn Bhd berkembang lebih jauh.

DATO’ HJ MD PISHAL BIN AB RAUB – Pengarah Urusan

 

MERANTI FURNITURE SDN BHD

302 A-B, Kompleks Diamond Bangi Business Park,

Jalan Medan Bangi Off Persiaran Bandar,

43650 Bandar Baru Bangi, Selangor.

T +603 8925 9319 / +603 8926 2487 / 3779 / 2780

F +603 8925 9379

E umarpishals@gmail.com / merantifurnitures@gmail.com

W http://ift.tt/2sQC1cs

FB merantifurniture.sdnbhd

 

The post MTIB Special: Sebalik Mercu Kejayaan Meranti Furniture Sdn Bhd appeared first on Malaysia Interior Design, Home-living Magazine.

No comments:

Post a Comment