The Chess Hotel adalah sebuah sintesis seni pereka Dorothee Boissier & Patrick Gilles. Duo arkitek, pereka dan juruhias ini telah membangunkan satu cara menyihir sebuah rekabentuk secara magikal kepada sebuah keindahan monokromatik istana Paris dengan konsep rekaan dalaman yang elegan.
Seperti minyak dan air, kapur dan keju atau hitam dan putih, pereka Gilles & Boissier telah menterjemahkan kuasa magnet untuk keindahan rekaan monokromatik istana Paris ini. Serasi sebagai rakan kongsi hidup, dan rakan pereka, Gilles & Boissier terkenal dalam mencipta perdebatan verbal terhadap tekstur dan tekstil atau jovial joust maple atau pain, duo dinamik ini telah membangunkan makna keajaiban dalam kejayaan rekaan.
Berpegang kepada inspirasi keinginan kepada sebuah kedamaian. Gilles & Boissier mencipta sebuah tempat istirehat dengan satu konsep ketenangan di dalam kawasan kejiranan Paris yang sibuk. Walaupun memberi tumpuan utama kepada keperluan, Gilles & Boissier memastikan tidak ada ciriciri kehendak sebuah hotel empat bintang diabaikan dalam rekaan The Chess Hotel.
Dengan lima puluh buah bilik, dan sebelas di setiap tingkat berbeza, The Chess Hotel mengambil satu langkah ke hadapan lebih trendi hasil daripada carte blanche yang diberi kepada pereka. Projek papan catur adalah pertaruhan berani daripada Boissier & Gilles. Di lantai lobi, corak papan catur hitam dan putih mengalu-alukan tetamu, dan di bilik-bilik tetamu, motif yang sama bergema dalam bentuk kecil di dinding bilik air berjubin.
Bagi rekaan hotel pertama mereka di Paris ini, Gilles & Boissier memilih untuk berpegang kepada prinsip rekaan juxtaposes dengan tema neutral Paris. Sebagai pencinta oksimoron, mereka memperoleh peluang hakiki untuk menonjolkan sisi oksimoron melalui projek The Chess Hotel.
Patrick Gilles cenderung untuk mengambil unsur-unsur lebih maskulin dengan stail garis-garis dan penggunaan kayu halus, manakala Boissier pula meminjamkan satu intipati feminin melalui pemilihan warna, ciri keanggunan dan sifat dinamik. Kontradiksi dua gaya ini mewujudkan sebuah rekaan paradoksikal yang hebat. Dan hakikatnya juga, semuanya, daripada pencahayaan, langsir kepada stesen kerja, telah direkabentuk secara ad hoc. Berbalik kepada kemasan paling terperinci tanpa mengkhianati citarasa dan spesifikasi mereka.
Designers: Dorothee Boissier & Patrick Gilles
“Walaupun memberi tumpuan kepada keperluan, kami memastikan untuk tidak mengabaikan mana-mana kehendak sebuah hotel empat bintang, bilik-bilik direka dalam beberapa meter persegi, berdasarkan tujuh konfigurasi yang berlainan, menyerupai pieds-a-terre yang praktikal tetapi elegan”.
Pemilihan setiap elemen hiasan hotel, daripada perabot dan fabrik kepada lekapan lampu dilakukan dengan teliti. Dari sekecilkecil aksesori seperti lampu dinding kepada keperluan perabot besar, tidak ada yang terlepas pandang daripada perancangan. Oak besar, Oak asli, Oak berwarna, Negro Marquin, Carrara Marble, Linen, Velvet, Tembaga digilap, Granit dan Mozek adalah antara bahan-bahan semulajadi yang mendominasi dekorasi.
Walaupun warna predominan adalah hitam dan putih, namun serapan nuansa biru persian, biru ais, kuning tanah dan penstabilan palet warna oleh slate grey dan blue chalk atau burgundy earth dan light grey memberi kelembutan yang menenangkan dan menghangatkan di setiap tingkat. Di bilik mandi, mozek dengan piksel geometri berbentuk petak catur Ultra Bahaus atau komposisi Pacman hadir dalam nuansa tulen hitam dan putih.
Duo ini menjemput tiga rakan artis untuk menyumbang kepada penciptaan ambien yang diinginkan. Alix Waline mereka sebuah mural besar untuk ruang entrance, manakala Victor Ash menghias lobi dengan imej muka burung hantu – hipnotik simbol waktu malam. Cyprien Chabert pula menyumbang hasil karya untuk courtyard dalaman. Mural botanikal, karpet bergrafik dan tumbuhan hijau menjadi simbiosis sempurna dalam courtyard dalaman ini.
Bilik-bilik yang direka dalam beberapa meter persegi berdasarkan tujuh konfigurasi yang berlainan, tidak gagal untuk menjadi sebuah metamorphosis pieds-a-terre yang praktikal dan elegan. Bilik-bilik tidur mengetengahkan perabot daripada koleksi Gilles & Boissier; katil, tilam tebal dengan bantal empuk dan lembaran satin mencipta atmosfera ala istana, memanjakan tetamu seperti kerabat diraja. Dari dalam suite itu juga, tetamu boleh menikmati pemandangan indah Opera, satu bonus yang mengujakan. Selain koleksi Gilles dan Boissier sendiri, duo ini turut mengambil karya artisan lain seperti armchairs di lobi yang direka oleh Christian Astuguevieille.
Lima tingkap Haussmann façade dan kanopi daripada tempaan besi, menjadi sebuah tarikan visual yang menyambut kehadiran tetamu dari luar. Luar kebiasaan, The Chess Hotel terletak di atas paras jalan. Dengan menempatkan semula resepsi pada tingkat pertama, The Chess Hotel telah meletakkan dirinya di atas ‘fray’. Ini bukan satu konsep, tetapi tempat sebenar di mana para tetamu boleh berehat jauh dari hiruk pikuk dan pergolakan sesak di Grands Boulevards – The Chess Hotel membentuk sebuah tempat elegan dengan strategi tunggal mewujudkan persekitaran yang santai untuk pelancong. Tiada biskop pepenjuru diperlukan untuk menyusun atur kod akses dan praktis. Yang kekal adalah rujukan dua nada sofistikated hitam dan putih yang ditempatkan di sana sini sebagai pengukuhan dan kiasan estetik gaya oleh Gilles & Boissier.
Dibuka pada tahun lepas dan berjiran dengan Opera, La Madeleine dan La Bourse, The Chess Hotel muncul sebagai elemen baru dan prestij di kawasan ini. Klasik, abadi dan elegan, The Chess Hotel adalah satu tetapan Wes Anderson yang akan menarik perhatian pelancong sebagai Hotel perlu disinggahi.
The post Elegan Istana Paris appeared first on Malaysia Interior Design, Home-living Magazine.
No comments:
Post a Comment